מאמרים

יש מפלצת תחת המיטה שלי!

יש מפלצת תחת המיטה שלי!

יש מפלצת תחת המיטה שלי! שושנה הימן   כשהייתי ילדה קטנה, פחדתי ממפלצת שמסתתרת תחת מיטתי. כשנכנסתי למיטה הייתי רצה ומזנקת בבת אחת למיטה, שמא תתפוס המפלצת את רגלי ותגרור אותי אליה! מכיוון שדאגתי שלא קפצתי מספיק גבוה, הטקס הקטן הזה חזר על עצמו כמה פעמים בכל לילה. כבר מגיל צעיר ההתנהגויות של ילדים יכולות...>>

הרעב להיקשרות / פמלה וייט

הרעב להיקשרות / פמלה וייט

ד"ר ניופלד משווה את הצורך שלנו במזון לצורך שלנו בהיקשרות, וככל שאני מרבה לחשוב על כך זה נראה הגיוני יותר. כה קל לנו להבין את חשיבותו של המזון להתפתחות בריאה של ילדינו; אנו יודעים שהם זקוקים לשינה ולמקלט בטוח על-מנת לגדול. קשה לנו יותר להבין את החשיבות החיונית של הקשר הנכון בקביעת רווחתם, ואפילו התנהגותם...>>

להקשיב למה שלא נאמר / שושנה הימן

להקשיב למה שלא נאמר / שושנה הימן

שלושה אחים הגיעו הביתה בו זמנית מבית הספר. אחת טרקה את הדלת, השני זרק את תיקו על הרצפה והשלישית צעקה. האם ראתה את התסכול המתפרץ מכל הכיוונים ובמקום לתהות כיצד תצליח למצוא את הזמן לשיחה משמעותית עם כל אחד ואחת מהם, היא פשוט התיישבה על הספה, הושיטה ידיים ועם מבט מלא איכפתיות קראה, ״אני רואה...>>

להפוך את הכיתה למרכז של אהבת למידה / שושנה הימן

להפוך את הכיתה למרכז של אהבת למידה / שושנה הימן

מורה בכיתה ד' אמר לא-מכבר לתלמידיו שלא לשאול שאלות עד שיסיים ללמד קטע מסוים בספר. ילדה אחת הרימה ידה בהכנעה ואמרה, "אבל כבר יש לי שאלה, ואם לא אשאל אותה, לא אצליח להתרכז וכשתגמר כבר אשכח מה שרציתי לשאול!" לעתים אנו טועים בכך שאנו סבורים שילדים הם מבוגרים מיניאטוריים, בעלי יכולת ללמוד ולהתנהג בכיתה בדרך...>>

מנוחה בחופש הגדול / שושנה הימן

מנוחה בחופש הגדול / שושנה הימן

בילדותי היו לי ציפיות גדולות לקראת החופש הגדול הממשמש ובא.  חיכיתי לחופש מהמחויבות לקום מוקדם כל בוקר ולהגיע להסעה בזמן; לחופש מלימוד הפורמלי והדאגה אודות תוצאות שיעורי הבית ומבחנים; לחופש מהדאגה לתגובות של המורים ולרגשות של החברות.  ציפיתי לימים הארוכים והיכולת לקום קצת מאוחר יותר, לשחק, לקרוא, לדמיין, לגלות תחומי עניין ויצירתיות, ובעיקר – לנוח! ...>>

מי הבוס ? /פמלה וויט

מי הבוס ? /פמלה וויט

מי הבוס? / פמלה וייט   ערב אחד, שעה שהשכבתי אותה לישון, ציינה בתי בת החמש אגב שיחה ש"כשהידיים כועסות ועצבניות הן מרביצות." הסכמתי איתה באומרי שבאמת נכון, זה מה שידיים כועסות ועצבניות אוהבות לעשות! אחר-כך היא המשיכה ואמרה שכשהרגליים כועסות עצבניות גם הן מרביצות, אבל "אנחנו קוראים לזה בעיטה כשמרביצים ברגל." הסכמתי איתה שוב....>>

לילה טוב וחג שבועות משמעותי / שושנה הימן

לילה טוב וחג שבועות משמעותי / שושנה הימן

כשילדיי היו צעירים ובעלי היה צריך להיות בבית הכנסת כל הלילה בליל שבועות, החג הפך להיות   יום שהייתי צריכה לעבור עם הילדים.  במשפחות רבות, כשהילדים גדלים והגדולים הולכים "ללמוד" כל הלילה (זאת אומרת, להסתובב משיעור לשיעור, לאכול עוגיות וחטיפים, לבלות עם החברים), המשפחה מתפצלת וחלק ישנים חצי היום ויותר, והחצי השני מעסיק את עצמו בדרכים...>>

אין מקום כמו הבית/ דבורה מק-נמרה

אין מקום כמו הבית/ דבורה מק-נמרה

למלה 'בית' משמעויות רבות. אנו משתמשים בה ביחס לרגשות אישיים כלפי מישהו, ביחס למיקום גיאוגרפי או ביחס לבניין מוחשי. לא קשה להבין את המלה 'בית' במימד הפיסי, מהקירות והגג, אל שולחן המטבח. משפטים כגון 'כתובת הבית', 'בסיס הבית', או 'הרחוב של הבית' הם כולם נקודות ציון שאנו יכולים להתכוון על פינן. אני מעוניינת יותר בהיבט...>>

אבא של העצים / שושנה הימן

אבא של העצים / שושנה הימן

הגשם ירד ללא-הפוגה, והרוח נשבה בעוצמה עד שעצים נעקרו משורשיהם והועפו למרקחים. בעלי צפה מהחלון, כשהוא מרכז את תשומת-לבו בשורת עצי הפרי הצעירים שנטענו בקיץ. כשהרוח הצליפה בעץ המנגו והסיטה את ענפיו לצדדים, לבש בעלי את מעילו, מצא חבל עבה, ויצא לתוך הגשם לקשור את העצים אל הגדר הסמוכה. כשהוא שב ונכנס הביתה, רטוב וקפוא...>>

לספק לילד עולם בטוח / שושנה הימן

לספק לילד עולם בטוח / שושנה הימן

בימים של יום הזיכרון לשואה ולגבורה ויום הזיכרון לחללי צה"ל, יש לנו רצון להפגיש את הילדים עם הימים הללו. מצד שני, אנו לא רוצים להבהיל אותם יותר מדי.  השאלות המעסיקות אותנו הן, מה נכון לספר ובאיזה גיל?  האם עדיף לסמוך רק על מה שלמדו בבית הספר או לדבר על זה איתם בבית?  האם כדאי לוודא...>>

אסור לנו לאבד את האמנויות הנשיות / שושנה הימן

אסור לנו לאבד את האמנויות הנשיות / שושנה הימן

ערב פסח. אני בבית ודווקא נהנית מלסדר מחדש את הארונות והמגירות. זה עושה לי סדר בראש, התבוננות על השנה שעברה ועל הכיוון בהמשך. אבל מציק ואפילו מבהיל אותי העיסוק של התקשורת עם הנושא של נשים בצבא, ביחידות קרביות ובשירות מעורב, ובכלל – בנשים שרוצות להיות בדיוק כמו גברים בכל מיני תחומים, כאילו שזה הסטנדרט שנשים...>>

להפוך את העבודה למשחק / שושנה הימן

להפוך את העבודה למשחק / שושנה הימן

כשחודש ניסן מתקרב, אנחנו כבר נלחצים ומתעוררת דאגה לגבי ההכנות לחג – הניקיונות, הסידורים, הקניות, המשימות, הבישולים והמטלות הרבות.  החופשה הארוכה מבתי הספר המתחילה שבוע לפני החג מוסיפה ללחץ הזה.  והילדים?  חופש!!  המזג האוויר מתחמם ולילדים יש תחושה של שחרור מהעבודה, מהלימודים, מהמטלות והמשימות. הם כבר מצפים לחג, לליל הסדר, לטיולים משפחתיים, לכייף!  כשהילדים חושבים...>>

"אני רוצה לעזור; אני לא רוצה לעזור" / שושנה הימן

"אני רוצה לעזור; אני לא רוצה לעזור" / שושנה הימן

ילדים אוהבים לעזור, לרצות, למצוא חן בעיני מי שמטפל בהם. הם באמת רוצים להיות טובים להוריהם. הם משתוקקים לעזור בקניות בסופר, לסדר את הבית ולטפל באחים הצעירים. מצד שני, ילדים אינם אוהבים כאשר לוחצים עליהם או כופים עליהם דברים (בעצם, אף אחד לא אוהב את זה). כשהם מרגישים שמאלצים אותם לעשות דבר-מה, האינסטינקטים שלהם "לוחצים...>>

מדוע הורים חשובים יותר מחברים / שושנה הימן

מדוע הורים חשובים יותר מחברים / שושנה הימן

בין שזה מדובר בילד בגיל הגן או ילד בגיל ההתבגרות, הורים רבים מספרים על הפגיעות שילדיהם חווים על ידי חבריהם.  ריחוק ("את לא החברה שלי יותר"), השפלות ("אתה מפגר"), איומים ("תביאי לי מתנה או…"), וחרם, הם חלק מההתמודדויות של ילדינו.  הילדים עובדים קשה על מנת ליצור חברויות ולשמור עליהן.  אני משתפת אתכם במילים של אחת...>>

להגן על ההיקשרות גם בגירושין / שושנה הימן

להגן על ההיקשרות גם בגירושין / שושנה הימן

כשהנישואים מתערערים, השאלה "מה אנו מעוללים לילדינו?" היא תכופות השאלה הבוערת ביותר ומקור לרגשות אשם אצל ההורים. הילדים לא יוכלו עוד לשהות עם שני ההורים כל יום. לעתים הם אפילו לא יימצאו באותה עיר. כאשר הגירושין עוינים, הילדים משולים לכדורי פינג-פונג המוקפצים הלוך ושוב כשלעתים אחד ההורים משתמש בילדים כדי לפגוע בהורה האחר. לילדים צורכי...>>

1 מתוך 2 עמוד 12