מאמרים

'אני הולך הביתה' / ליז קרוקר

'אני הולך הביתה' / ליז קרוקר

"אני הולך הביתה," הסביר יונה לגב' קומר בצד הדרך. "הביתה?" שאלה גב' קומר, "איפה הבית שלך?" יונה הביט בגב' קומר במבט תוהה ורגוז. "את יודעת, בית-הספר שלי, אני הולך הביתה!" יונה למד אצלנו מגיל הגן עד סוף כיתה ג' בשנה שעברה. הוא התגורר במשפחה אומנת עם אחותו ושני הנכדים של ההורים האומנים. סיפורו של יונה...>>

ריקוד האיסוף – המפתח ללבו של הילד / שושנה הימן

ריקוד האיסוף – המפתח ללבו של הילד / שושנה הימן

הסבנו לארוחת-ערב עם ידידים כששמתי לב שאחד הילדים הקטנים שהיה חסר-מנוחה ומייבב, נרגע והתרווח בזרועות סבתו. שאר המבוגרים העירו שזה נראה כמעשה קסמים. זיהיתי את 'ריקוד האיסוף' בין הסבתא לנכדה, ותיארתי איך הסבתא הצליחה להביא את הנכד לחוש ביטחון ונינוחות. היא הביטה בי עם ניצוץ בעיניה וצחקוק, כמבקשת לומר שחשפתי את סודהּ. ריקוד האיסוף אינו...>>

שימו לב ל'יותר-מדי'  /  דרלין דניס-פריסק, סגל מכון ניופלד

שימו לב ל'יותר-מדי' / דרלין דניס-פריסק, סגל מכון ניופלד

כשאנו נכנסים לתוך ספטמבר וחוזרים לשגרת בית-הספר, שיעורי-בית והפעילויות שלאחר שעות בית-הספר, אני מרבה להזכיר להורים להיות רגישים במיוחד לקיומו של נושא ה'יותר-מדי' אצל הילדים.  אני משתמשת במונח 'יותר מדי' כדי לתאר מצב של יותר-מדי-עייף, יותר-מדי-נרגש, יותר-מדי-המום, יותר-מדי-מתוסכל, יותר-מדי-מתוח ויותר-מדי בתחומי הרגשנות והמתח. הציפייה וההתרגשות לקראת המעבר (וגם החגים) גורמים לילדים לפעמים תחושת בהלה, אי-סבלנות...>>

ריקוד האלפא – תלות / שושנה הימן

ריקוד האלפא – תלות / שושנה הימן

  כבר בגיל חמש, עדן שולטת בהוריה, מחלקת להם פקודות, וחייבת להגיד את המילה האחרונה בכל עניין.  היא מדברת אליהם בטון אגרסיבי ומתעקשת בצורה אובססיבית להתחיל מההתחלה, אם הדברים לא נעשו בסדר שהיא רוצה.  כיועצת להורים, אני שומעת תיאור על ילדים כמו עדן בכל הגילאים, שמובילים את הוריהם, במקום לתת להוריהם להוביל אותם.  להורים זה...>>

מאיפה ה"סליחה" נובע / שושנה הימן

מאיפה ה"סליחה" נובע / שושנה הימן

היה נדבן גדול, בעל חסד, שגם כאב היה בעל חסד.  כשבנו עמד להתחתן, הוא ביקש ממנו סליחה, אם במקרה הוא פגע בו במהלך השנים.  בנו הופתע ואפילו התבייש.  הוא אמר לאביו שאין על מה לבקש סליחה.  אבל האב התעקש ובכל זאת ביקש סליחה, במקרה שהיה משהו שפגע בו.  באיזה מצבים מתעורר הרצון לבקש סליחה מהילדים?...>>

מסעה של מורה / ג'ין ביגלאו

מסעה של מורה / ג'ין ביגלאו

התחלתי את דרכי בהוראה כשנשכרתי לפתוח את המחלקה הראשונה למתן תמיכה בלימודים שהייתה אי-פעם בבית-הספר התיכון שלי. אהבתי את המשרה הזו מפני שעבדתי בלעדית, על בסיס אחד-על-אחד, עם תלמידים שהתקשו בלימודים.  הייתי מורתם ונציגתם, ומצאתי את עצמי, יותר מאי-פעם לפני-כן, ביחסים הדוקים עם הורים שדאגו עמוקות לילדיהם אשר הרגישו שבית-הספר מאתגר באורח קיצוני. שני דברים...>>

פנימייה? התבלטות גדולה

פנימייה? התבלטות גדולה

פנימייה?  התלבטות גדולה שושנה הימן ואילנה סטרובינסקי קיימת התלבטות גדולה טרם קבלת ההחלטה האם לשלוח את הבן או בת לישיבה או אולפנה עם פנימייה ויש סיבות לכאן או לכאן המקשות על הורים וילדים כאחד להגיע להחלטה. השאלה הראשונה שצריך לברר היא מידת הבשלות הרגשית של הילד/ה והאם הוא/היא בשלים להתמודדות עם הנדרש מהם במסגרת פנימייתית,...>>

שימור החיבור בין הדורות

שימור החיבור בין הדורות

  שימור החיבור בין הדורות / שושנה הימן הייתי עדיין בתהליך הפיכה לאם שרציתי להיות כשבבת אחת נעשיתי סבתא!  בהחלט לוקח זמן להתרגל לרעיון של להיות סבתא. את אפילו לא בטוחה מה את רוצה שנכדייך יקראו לך. סבתא?  סבתי?  בבי?  מה המקום שלנו?  מה הכללים?  האם יש כללים?  מה מצופה מאתנו? אני סבתא מזה 18...>>

לשמור על הלבבות גם כשנמצאים רחוק / שושנה הימן

לשמור על הלבבות גם כשנמצאים רחוק / שושנה הימן

לשמור על הלבבות גם כשנמצאים רחוק כשהייתי ילדה צעירה, הייתי בטוחה שלאמי ז״ל היו עיניים מכל צדדי הראש. היה נראה שהיא תמיד ידעה – מבלי שסיפרתי לה – מה אני צריכה, מה אני אוהבת ומה קורה אתי. למרות שלא הייתי מודעת לכך, היא הגנה עליי מסכנות ומפני השפעות שהיו עלולות להיות שליליות עבורי. עד היום,...>>

פנים רבות של ביטויי רגש / שושנה הימן

פנים רבות של ביטויי רגש / שושנה הימן

כיצד אפשר לשאול אם רצוי לזוג הורים להביע חיבה אחד כלפי השני בפני ילדיהם, מבלי לשאול האם רצוי להביע בפני ילדיהם גם כעס ותסכול האחד כלפי השני?  כבני אדם, אנו יצורים של רגש. בין אם אנו מודעים לכך או לא, אלה הרגשות שמתעוררים בנו ומניעים אותנו, לעתים גם משתלטים עלינו, ומניעים את התנהגויותינו.   ביום...>>

סיומים לפני התחלות / שושנה הימן

סיומים לפני התחלות / שושנה הימן

תכנון חתונה הוא סיפור של הסתגלות.  מדובר בסיום תקופה לפני תקופה חדשה. בעצם, ישנן סיומות רבות בתקופה מיוחדת זו בחייה של משפחה. ביתכם כבר לא יהיה המקום ילדתכם תחזור אליו דרך קבע בסוף יום, אלא היא תתחיל בבניית חייה שלה עם בעלה בביתם. ייתכן ומדובר בתקופת סיום לימודים, שירות לאומי או שירות צבאי או שינוי...>>

ופתאום התעופפה לה נעל /  ליז קרוקר

ופתאום התעופפה לה נעל / ליז קרוקר

ישבתי במשרדי עם תלמיד, ועזרתי לו בשיעורי המתמטיקה, כששמעתי בכי מכיוון המסדרון. הייתה זו שעת סיום הלימודים לילדי כיתה א', והמסדרון התמלא הורים שהוציאו את ילדיהם הצעירים לקראת נסיעתם הביתה. הסתכלנו זה על זה, משכנו בכתפינו והמשכנו לעבוד. שיערתי שמצויים בבניין מבוגרים רבים אחרים שיטפלו בזה, ושאם יהיו זקוקים לי מישהו יבוא לקרוא לי. חלפו...>>

הליצן הוא לפעמים רציני / שושנה הימן

הליצן הוא לפעמים רציני / שושנה הימן

הליצן, האסטרונאוט, הפטפטן, המקטר, הבלגניסט (וסטריאוטיפים רבים אחרים) – כולם מופיעים במשפחותינו ובכיתות בתי-הספר שלנו. אלה הטיפוסים שיכולים להפריע, להרגיז, לתסכל ולהכעיס כיוון שהם פוגעים בסדר-היום ובתכניות שלנו. אנו משוכנעים שהם כאלה תמיד. הם מדאיגים אותנו, "מה יהיה איתו?!" אנו תוהים האם הם נולדו כאלה ואם נועדו להישאר כאלה לעד. לפעמים "הליצן" רציני ולפעמים הוא...>>

חדרו של בן העשרה / שושנה הימן

חדרו של בן העשרה / שושנה הימן

השלט על הדלת לא בישר קבלת פנים חמה: "אזהרה! אזור מוגבל. אין כניסה ללא רשות. שימוש בכוח קטלני מותר!" הוזמנתי להיכנס. האחים הצעירים יותר של המשפחה ניסו להכין אותי לפני שנכנסתי, מתוך מחשבה שתדהמה תתקוף אותי למראה טעמו של האח בעיצוב חדרו. זה היה חדר קטן. קירותיו נצבעו בצבע רקיע ים-תיכוני ביום קיץ בהיר. מובן...>>

רגעי התחברות אל ילדינו / דרלין דניס-פריסק

רגעי התחברות אל ילדינו / דרלין דניס-פריסק

כולנו שמענו מן הסתם את המונח "זמן איכות" בקשר להורוּת, כגון: נסו לבלות זמן איכות עם ילדכם. כיועצת ילדים ונוער, חשתי תמיד אי-נוחות מסוימת מהמושג הזה משום שחששתי שיש לו השלכות מטעות. בחיינו הטרודים, כאשר זמן הוא לעתים קרובות יקר המציאות, ניסיון להקצות או לתכנן את מה שנראה בעינינו 'זמן איכות' עשוי להיראות כרעיון גדול,...>>

1 מתוך 3 עמוד 123