מאמרים

חדרו של בן העשרה / שושנה הימן

חדרו של בן העשרה / שושנה הימן

השלט על הדלת לא בישר קבלת פנים חמה: "אזהרה! אזור מוגבל. אין כניסה ללא רשות. שימוש בכוח קטלני מותר!" הוזמנתי להיכנס. האחים הצעירים יותר של המשפחה ניסו להכין אותי לפני שנכנסתי, מתוך מחשבה שתדהמה תתקוף אותי למראה טעמו של האח בעיצוב חדרו. זה היה חדר קטן. קירותיו נצבעו בצבע רקיע ים-תיכוני ביום קיץ בהיר. מובן...>>

רגעי התחברות אל ילדינו / דרלין דניס-פריסק

רגעי התחברות אל ילדינו / דרלין דניס-פריסק

כולנו שמענו מן הסתם את המונח "זמן איכות" בקשר להורוּת, כגון: נסו לבלות זמן איכות עם ילדכם. כיועצת ילדים ונוער, חשתי תמיד אי-נוחות מסוימת מהמושג הזה משום שחששתי שיש לו השלכות מטעות. בחיינו הטרודים, כאשר זמן הוא לעתים קרובות יקר המציאות, ניסיון להקצות או לתכנן את מה שנראה בעינינו 'זמן איכות' עשוי להיראות כרעיון גדול,...>>

הבלון  שהתפוצץ/ שושנה הימן

הבלון  שהתפוצץ/ שושנה הימן

זו הייתה מסיבת יום הולדת רגילה. בלונים, גלידה, משחקים ואווירה עליזה מילאו את היום באושר והתרגשות בעבור קרן ולחברותיה. אחותה הגדולה הפתיעה אותה בבלון הליום מיוחד בצבעים האהובים עליה. שעה שקרן לא ראתה, אחותה הצעירה ניקבה את הבלון היקר בסיכה. אמה תפסה את הילדה הקטנה בעת מעשה, אבל החליטה לטפל במצב לאחר המסיבה. לאחר שהאורחים...>>

האיזון בין העבודה למשפחה/ יונס הימלסטרנד

האיזון בין העבודה למשפחה/ יונס הימלסטרנד

הדגם השבדי הנודע של איזון בין עבודה למשפחה גרם כמה תוצאות שליליות חמורות לילדים, להורים, למשפחות ולוויכוח הציבורי. דומה שבעיית  מפתח היא שהדגם מתנהל על-פי אידיולוגיות פוליטיות, ולאו-דווקא על-פי צורכיהם האישיים של הילדים ורצונם והכרתם של ההורים. הדבר אינו מתייחס רק למספרים ולנתונים של שבדיה. אני שבדי. חייתי בשבדיה כמעט כל חיי. עבדתי 30 שנה...>>

לגיבורים לבבות רכים / שושנה הימן

לגיבורים לבבות רכים / שושנה הימן

יכולתי להבחין בהקלה שהסתמנה על פניו של נכדי בן ה-5 כשהבטחתי לו שגיבורים יודעים שזה בסדר לבכות. איכשהו, הוא התרשם שגיבורים אינם בוכים, והיתה לו סיבה טובה לכך. הורים ומורים עדיין חשים אי-נוחות כשילדים (ובמיוחד בנים) בוכים, והם עושים שימוש בפתרונות מאולתרים ובקלישאות כגון "אין סיבה לבכות," "בוא קבל עוגייה," ו"תינוקות בוכים, לא ילדים גדולים."...>>

מנוחה, משחק וצמיחה בחופש הגדול /שושנה הימן

מנוחה, משחק וצמיחה בחופש הגדול /שושנה הימן

בילדותי היו לי ציפיות גדולות לקראת החופש הגדול הממשמש ובא.  חיכיתי לחופש מהמחויבות לקום מוקדם כל בוקר ולהגיע להסעה בזמן; לחופש מלימוד הפורמלי והדאגה אודות תוצאות שיעורי הבית ומבחנים; לחופש מהדאגה לתגובות של המורים ולרגשות של החברות.  ציפיתי לימים הארוכים והיכולת לקום קצת מאוחר יותר, לשחק, לקרוא, לדמיין, לגלות תחומי עניין ויצירתיות, ובעיקר – לנוח! ...>>

נס ההבשלה / אילנה סטרובניסקי

נס ההבשלה / אילנה סטרובניסקי

העונות התחלפו להן שוב, החורף הגיע לסיומו והקיץ מחכה מעבר לפינה. מזג האוויר הפכפך, לא יציב, כמו ילד שמתנגד לשינוי, נאחז בשאריות החורף ומהסס להמשיך הלאה. מעולם לא נתתי את דעתי לאביב, חוץ מהבלאגן בארונות הבגדים וההתלבטות ״מה להלביש לילדים בבוקר״.   לאחרונה עזבנו את מגורינו בעיר ולראשונה יש לנו גינה משלנו. בגינתנו שתלנו בקיץ...>>

הייתי פיקחית וטובה. הייתי טיפשה ורעה / פמלה וויט

הייתי פיקחית וטובה. הייתי טיפשה ורעה / פמלה וויט

התחלתי ללכת לגן חודשיים אחרי יום-הולדת 5, ושמונה חודשים אחרי שאבא שלי נפטר. הגננת שלי הייתה גב' נרונוביץ'. היה לה ריח נהדר. היא היתה צעירה וחמודה עם תסרוקת גבוהה של שיער זהוב, חצאיות צבעוניות, החיוך המזמין ביותר והעיניים החמות ביותר שיכולתי לתאר לעצמי. התאהבתי בה ביום הראשון שנפגשנו, שהיה יום מיוחד כאשר רק  אמא ואני...>>

רגשותיהם העוצמתיים של ילדים – מי אחראי? / שושנה הימן

רגשותיהם העוצמתיים של ילדים – מי אחראי? / שושנה הימן

אחד הקשיים המשמעותיים בהורות הוא התמודדות עם יריבות בין אחים. למרות שאנו יודעים שילדינו יגדלו לבסוף ורגשותיהם העוצמתיים שהם חושפים אחד כלפי השני יתרככו, עדיין קשה לראותם מציקים, חוטפים, דוחפים, מרביצים וצועקים אחד על השני.  התקריות האלו יוצרות בלאגן אחד גדול ויכולות לשגע אותנו! תובנות בנוגע למה שמעורר את ההתפרצויות הללו יכולות לספק מעט הכוונה...>>

מה יצא לי מזה/ שושנה הימן

מה יצא לי מזה/ שושנה הימן

האם ילדים צריכים לקבל תמריצים להתנהגות טובה? שאלה זו נשאלת תכופות כאשר דנים בשאלה כיצד להניע ילדים. כולנו בדעה אחת שילדים צריכים להתנהג בצורה אחראית ובוגרת, אבל קיימת אי-הסכמה בדבר הדרך הטובה ביותר להגשמת הדבר. מתן תמריצים או פרסים לילדים נראה רעיון טוב משום שלעתים הילדים יישמעו לקול הוריהם על-מנת לקבל ממתקים, מדבקות, צעצועים או...>>

יש מפלצת תחת המיטה שלי!

יש מפלצת תחת המיטה שלי!

יש מפלצת תחת המיטה שלי! שושנה הימן   כשהייתי ילדה קטנה, פחדתי ממפלצת שמסתתרת תחת מיטתי. כשנכנסתי למיטה הייתי רצה ומזנקת בבת אחת למיטה, שמא תתפוס המפלצת את רגלי ותגרור אותי אליה! מכיוון שדאגתי שלא קפצתי מספיק גבוה, הטקס הקטן הזה חזר על עצמו כמה פעמים בכל לילה. כבר מגיל צעיר ההתנהגויות של ילדים יכולות...>>

הרעב להיקשרות / פמלה וייט

הרעב להיקשרות / פמלה וייט

ד"ר ניופלד משווה את הצורך שלנו במזון לצורך שלנו בהיקשרות, וככל שאני מרבה לחשוב על כך זה נראה הגיוני יותר. כה קל לנו להבין את חשיבותו של המזון להתפתחות בריאה של ילדינו; אנו יודעים שהם זקוקים לשינה ולמקלט בטוח על-מנת לגדול. קשה לנו יותר להבין את החשיבות החיונית של הקשר הנכון בקביעת רווחתם, ואפילו התנהגותם...>>

להקשיב למה שלא נאמר / שושנה הימן

להקשיב למה שלא נאמר / שושנה הימן

שלושה אחים הגיעו הביתה בו זמנית מבית הספר. אחת טרקה את הדלת, השני זרק את תיקו על הרצפה והשלישית צעקה. האם ראתה את התסכול המתפרץ מכל הכיוונים ובמקום לתהות כיצד תצליח למצוא את הזמן לשיחה משמעותית עם כל אחד ואחת מהם, היא פשוט התיישבה על הספה, הושיטה ידיים ועם מבט מלא איכפתיות קראה, ״אני רואה...>>

להפוך את הכיתה למרכז של אהבת למידה / שושנה הימן

להפוך את הכיתה למרכז של אהבת למידה / שושנה הימן

מורה בכיתה ד' אמר לא-מכבר לתלמידיו שלא לשאול שאלות עד שיסיים ללמד קטע מסוים בספר. ילדה אחת הרימה ידה בהכנעה ואמרה, "אבל כבר יש לי שאלה, ואם לא אשאל אותה, לא אצליח להתרכז וכשתגמר כבר אשכח מה שרציתי לשאול!" לעתים אנו טועים בכך שאנו סבורים שילדים הם מבוגרים מיניאטוריים, בעלי יכולת ללמוד ולהתנהג בכיתה בדרך...>>

מי הבוס ? /פמלה וויט

מי הבוס ? /פמלה וויט

מי הבוס? / פמלה וייט   ערב אחד, שעה שהשכבתי אותה לישון, ציינה בתי בת החמש אגב שיחה ש"כשהידיים כועסות ועצבניות הן מרביצות." הסכמתי איתה באומרי שבאמת נכון, זה מה שידיים כועסות ועצבניות אוהבות לעשות! אחר-כך היא המשיכה ואמרה שכשהרגליים כועסות עצבניות גם הן מרביצות, אבל "אנחנו קוראים לזה בעיטה כשמרביצים ברגל." הסכמתי איתה שוב....>>