שאלות נפוצות

לייף סנטר הוא מכון חינוכי המציע שירותי תוכן, הדרכה וליווי אישי להורים ולאנשי מקצוע העובדים עם ילדים, בגישה ההיקשרותית – התפתחותית.

מכון ניופלד הוא מכון חינוכי בינלאומי שבסיסו בוונקובר, קנדה ויש לו לשוחות ברחבי העולם. העומד בראש המכון הוא דר׳ גורדון ניופלד, פסיכולוג קליני והתפתחותי, בעל יותר מ – 40 שנות ניסיון עם בני כל הגילאים וכל קצוות האוכלוסיה ובעל מוניטין בינלאומי.

מרכז לייף סנטר הוא השלוחה הישראלית של המכון ואנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם שאר השלוחות ברחבי העולם וכמובן עם בסיס המכון בנקדה, על מנת לקדם את הגישה ההיקשרותית – התפתחותית בארץ ובעולם.

זו גישה שמכירה בחשיבותן העליונה של מערכות היחסים בחייו שהילד, קרי: היקשרויותיו, על מנת לאפשר לילד להתפתח באופן מיטבי ולהגשים את מלוא הפוטנציאל האנושי הטמון בו.  גישה זו מבוססת על פרדיגמה המרחיבה את המונח המוכר – ״התקשרות״ (attachment״ ומאפשרת בחינה מעמיקה הרבה יותר של הקשרים הראשוניים והמשמעותיים ביותר בחייו של הילד, ההולכים ומתעמקים ככל שגדל. היקשרות זו מהווה היסוד לצמיחתו ולקיומו של כל בן אדם וככל שתהיה עמוקה ו״נכונה״ יותר, כך צמיחתו של הילד תהיה עוצמתית ובריאה יותר.

החלק השני של פרדיגמה זו מתייחסת להתפתחות הילד ומשרטטת התפתחות אנושית באמצעות שלושה תהליכים שונים המתקיימים במקביל:

  • הסתגלות – היכולת להיות גמיש, להתאושש מכישלון, אובדן וטראומה. זהו התהליך בו אנו משתנים לנוכח מה שאין באפשרותנו לשנות, באמצעות היכולת לחוות רגשות פגיעים, בהקשר מכיל המספק מנוחה רגשית.
  • התהוות – הפתחות כישות עצמית ועצמאית, עם דעות, מחשבות, רצונות ובעל מוטיבציה והנעה פנימית המסוגל לקחת אחריות על חייו וסביבתו.
  • אינטגרציה – היכולת לקחת בחשבון את עמדת האחר, איכפתיות לאחר ולסביבה ובעל שליטה עצמית אמיתית.

גישה זו שמה דגש על פגיעותם של ילדים, על הצורך במתן מענה לצרכיהם הרגשיים, תוך סיפוק הגנה על רכות לבם, בד בבד עם תמיכה בתהליכי הצמיחה.

הפרדיגמה עליה גישה זו מתבססת נובעת מהבנה מעמיקה אודות התפקוד המוחי של ילדים, במיוחד במישור הרגשי והשלכות של תפקוד זה על התנהגותם, מערכות יחסיהם, צרכיהם הרגשיים ותהליכי הבשלתם.

התשובה לשאלה זו מעט מורכבת. מצד אחד אנו קשורים לתנועה בהקשר של שימת דגש על מערכת יחסים משמעותית ועמוקה בין הורים לילדיהם. לייף סנטר היה המרכז הראשון בישראל להציג ולקדם את אורח החיים המשפחתיים ברוח ׳הורות מקושרת׳. עם זאת, מונח זה הפך לשם נרדף לכלים הוריים, או אם אפשר לומר – סגנון הורות המזוהה עם ׳הורות מקושרת׳ מקדם כלים הוריים כגון לידה טבעית על מנת לאפשר ׳בונדינג׳ מייד לאחר הלידה, נשיאה במנשא, שינה משותפת, הנקה וכו׳.

אנו מכירים בכך שאלה הם סוג אחד של כלים הוריים על מנת לאפשר קירבה ומענה לצרכים רגשיים, אך ישנם כלים נוספים בהם ניתן להשתמש כאשר המוקד הוא במטרה (פיתוח מערכת יחסים היקשרותית – עמוקה ונכונה עם הילדים) ולא בדרך, או בכלי בו משתמשים על מנת להגיע ליעד זה.

בנוסף לכך, נושא ההיקשרות הוא מורכב ועמוק הרבה יותר מקרבה פיסית בתקופת הינקות, המהווה רק שלב ראשוני בפיתוח מערכת יחסים היקשרותית. מערכת יחסים זו לא בהכרח תתפתח מאליה וזהו נושא שניתן ורצוי ללמוד אודותיו, על מנת להגביר את התודעה לחשיבותה של מערכת היחסים, מה ניתן לעשות על מנת לתמוך בהיווצרותה וכיצד היא יכולה להיתקע ולהפסיק להתפתח. בנוסף, אנו מתייחסים לאפשרות של רענון, חידוש ותיקון מערכות יחסים בכל שלב ובכל גיל.