פנים רבות של ביטויי רגש / שושנה הימן

כיצד אפשר לשאול אם רצוי לזוג הורים להביע חיבה אחד כלפי השני בפני ילדיהם, מבלי לשאול האם רצוי להביע בפני ילדיהם גם כעס ותסכול האחד כלפי השני?  כבני אדם, אנו יצורים של רגש. בין אם אנו מודעים לכך או לא, אלה הרגשות שמתעוררים בנו ומניעים אותנו, לעתים גם משתלטים עלינו, ומניעים את התנהגויותינו.

 

ביום ממוצע, מספר אירועים יכולים להתרחש מבלי שיעוררו תגובה משמעותית.  בבוקר נגמר החלב לקפה, נתקעתם בפקק בדרך לעבודה, באמצע יום העבודה אתם מקבלים שיחת טלפון מהמורה של ילדכם בנוגע לתקרית חירום.  ישנם גם אירועים גדולים יותר, כגון אשפוז של חבר טוב או אובדן רכב בתאונה, וייתכן שגם עם אלה תצליחו להתמודד ביעילות. אך גם אירועים קטנים וגם אירועים גדולים בחיים מעוררים רגשות במערכת הרגשית במח, שייתכן ויתקיימו רק בלא מודע, כלומר, עד שתגיעו הביתה לבן/ת הזוג ולילדים. ההצטברות של רגשות דולפת החוצה דרך העיניים, טון הדיבור ולעתים גם בתוך התפרצות, שעוצמתה לא ממש קשורה לעצם העניין.

 

ההזמנה להתקיים בנוכחותכם נמצאת בעיניים שלכם. החום, האכפתיות, החיבה והאהבה לבני המשפחה – לבני הזוג ולילדים, נמצאת בעיניים ובטון הדיבור שלכם. זה המקום בו יחושו בטוחים, בו יחושו בבית. הרווחה האישית שלנו כל כך תלותית בזה, שלמוח שלנו יש מערכת משוכללת מאוד המאתרת כל סימן של איום על הזמנה זו. בהלה מתעוררת על מנת לעורר את תשומת לבנו לכל חוויה צפויה (אמתית או מדומיינת) של פרידה, והתפקיד העיקרי של המוח הוא לשמור על היקשרויותינו. בעצם, המוח אינו מסוגל להניע אותנו לתפקיד המשני של למידה, יצירה או צמיחה עד שההיקשרות בטוחה ויציבה.

 

אין זה אומר שעליכם להימנע מלהביע את התסכול שלכם או רגשות אחרים בפני ילדיכם. אך משמעות הדבר היא, שעליכם לשים לב לאלה רגשות מתעוררים בכם על מנת שיתאפשר לכם להביע אותם, באופן שלא פוגע, באנשים שאתם אוהבים ולא יקלקל את מערכות היחסים שלכם אתם. ילדים רגישים במיוחד לאופן שבו הוריהם חשים אחד כלפי השני וכשהם רואים אהבה, איכפתיות וחיבה שההורים משדרים אחד לשני דרך העיניים, טון הדיבור ומחוות של איכפתיות מאחד לשני, זה מעורר בהם תחושות של שמחה, סיפוק וביטחון. עולמם בטוח.

 

ביטוי רגשות הוא אנושי, גם כשהם מתפרצים באופן בלתי צפוי וסוער. אך לעתים, עלינו לבצע עבודת תיקון ולגשר מעל פרידות שנוצרו עקב תגובות אנושיות אלו, על ידי העברת המסר לאהובינו שמערכות היחסים שלנו איתם יישארו תמיד חזקים ויציבים. אם ננסה להחזיק בתוכנו רגשות עוצמתיים ולהתנהג כאילו ״הכל בסדר״, רגשות אלה לבסוף ינועו למקום אחר ומפתיע, בדיוק כמו הניצוצות של חשמל סטטי המתפרצות כשנוצר חיבור מתאים. עד שרגשות אלה מתפרצים, כשהם ממתינים לביטוי, ישנו קו שטוח של רגש המדכא את כל הרגשות – גם את אלה שאנו רוצים להביע כמו אהבה ושמחה. אי אפשר אחד ללא השני. להביע אהבה ושמחה משמע שעלינו גם להרגיש ולהביע את ההיפך.

 

האם מומלץ להביע אהבה וחיבה לבן/בת הזוג בפני ילדיכם?  וודאי שכן, על מנת שילדיכם יתמלאו בתחושות של שמחה וביטחון בהיקשרות בריאה בין הוריהם, בנוסף להיקשרות הבריאה שלהם לשני ההורים. על אותו עיקרון, עליכם להכיר ולהביע רגשות של תסכול ועצב, אך באופן המשמר מערכות יחסים יקרות הממלאות את חייכם בסיפוק ונחמה.