להפוך את העבודה למשחק / שושנה הימן

כשחודש ניסן מתקרב, אנחנו כבר נלחצים ומתעוררת דאגה לגבי ההכנות לחג – הניקיונות, הסידורים, הקניות, המשימות, הבישולים והמטלות הרבות.  החופשה הארוכה מבתי הספר המתחילה שבוע לפני החג מוסיפה ללחץ הזה.  והילדים?  חופש!!  המזג האוויר מתחמם ולילדים יש תחושה של שחרור מהעבודה, מהלימודים, מהמטלות והמשימות. הם כבר מצפים לחג, לליל הסדר, לטיולים משפחתיים, לכייף!  כשהילדים חושבים על החופש, אנחנו בדיוק חושבים על כיצד הם יכולים לעזור לנו בכל עבודות הבית – מרשם לקונפליקט.

יהיה קל יותר לצפות מילדים שכבר התבגרו (מבחינה רגשית, ללא קשר לגיל) לשתף פעולה ולהציע את עזרתם.  להם יש את היכולת לחשוב פעמיים, לקבל אחריות ולחוש תחושה של שליחות.  כשילדים בוגרים רוצים לנוח ולדאוג לענייניהם האישיים, הם גם יכולים לזכור שהם צריכים לעזור בהכנות לחג.  אפשר לבקש את עזרתם יותר בקלות, לערוך אתם שיחה מראש שקובעת את חלוקת העבודה לפני החג ולסדר איתם לוח זמנים שמתאים לכולכם.  הילדים הלא בוגרים – בין שהם צעירים או בין שהם גדולים יותר אבל עדיין לא בשלים – מאתגרים אותנו הרבה יותר כשאנחנו מקווים שיעזרו לנו.

במקום כל מיני שיטות, טקטיקות, פרסים, תגמולים, איומים וצרחות, אני ממליצה לפנות לכיוון של משחק.  ילדים אוהבים לשחק.  הם לרוב חיים בראש של משחק ודמיון, וטוב שזה כך. המומחה בתחום המשחק, ג'ו פרוסט, כתב: "משחק ספונטני הוא הריקוד העדין של הילדות שמחזק את הגוף והנפש ומזין את הנשמה."  המשחק תורם להתפתחות הילדים, במיוחד הילדים הצעירים, בונה את רשתות פתרון הבעיות של המוח, נותן מקום לביטוי אישי של הילדים, מאפשר להם לתרגל מיומנויות של עולם המבוגרים, ומאפשר להם לגלות את היצירתיות שלהם.  המשחק הוא חיוני להתפתחות הילדים ולבריאותם הרגשית.

לא כל משחק הוא משחק אמתי.  גם המשחק יכול להיות עבודה.  אם הילדים צריכים לדאוג שירוויחו או ינצחו, או יופיעו בצורה מסוימת, זה לא משחק אמתי.  משחק אמתי מאופיין על ידי תחושה של שחרור והנאה.  משחק אמתי קורה במרחב בטוח, שבו הפעילות עצמה היא מקור ההנאה.  לא צריך לדאוג לניצחון, לפרס, או לתגמול בסיום כאשר נהנים מהעשייה עצמה.  משחק אמתי נותן מקום לחקר וניסוי.  כל הורה יכול לשאול את עצמו, כיצד להפעיל את הדמיון ולהפוך את העבודה למשחק?  כיצד אפשר להפוך את המטלות של ההכנות והניקיונות לפסח למשחק עבור הילדים ועם הילדים?  לכל הורה יהיו רעיונות יצירתיים אחרים שמתאימים לו/ה ולילדים.

האתגר העיקרי של ההורים הוא להיכנס לראש של משחק.  כשאנחנו בלחץ, בראש של עבודה, בדחף להספיק, יש לנו נטייה "לשלוח את הילדים לעבודה" גם, כיוון שאנו חושבים שזה המצב הרצוי.  היכולת לשחק תלויה במצב הנפשי שלנו, מצב הרוח שלנו.  מכיוון שבדרך כלל אנחנו במצב עבודה במטלות, בתחושה שחייבים להספיק, אנחנו נשארים במערכת העצבית הסימפתטית – המערכת של עבודה – יותר מדי מהזמן ולא מאפשרים שהייה במערכת העצבית הפארה-סימפתטית – המערכת של מנוחה.  אנחנו מגרים את מערכת העבודה שמעוררת תחושות של לחץ וחרדה באופן שמשפיע על כל הסביבה שלנו. גם אנשים מבוגרים צריכים מנוחה פסיכולוגית ורגשית וצריכים להיות ב״ראש של משחק״ חלק מהזמן עבור בריאות הגוף והנפש. להפוך את העבודה של פסח למשחק עבור הילדים הוא בהחלט גם לטובתנו.  במילים של ג'ורג' ברנרד שאה, "אנחנו לא מפסיקים לשחק בגלל שאנחנו מזדקנים;  אנחנו מזדקנים בגלל שאנחנו מפסיקים לשחק!"  שיהיה לכל בית ישראל חג כשר ושמח, מלא במצב רוח של משחק!