מנוחה, משחק וצמיחה בחופש הגדול /שושנה הימן

בילדותי היו לי ציפיות גדולות לקראת החופש הגדול הממשמש ובא.  חיכיתי לחופש מהמחויבות לקום מוקדם כל בוקר ולהגיע להסעה בזמן; לחופש מלימוד הפורמלי והדאגה אודות תוצאות שיעורי הבית ומבחנים; לחופש מהדאגה לתגובות של המורים ולרגשות של החברות.  ציפיתי לימים הארוכים והיכולת לקום קצת מאוחר יותר, לשחק, לקרוא, לדמיין, לגלות תחומי עניין ויצירתיות, ובעיקר – לנוח!  מהי משמעות המנוחה וממה הילדים צריכים לנוח?

חופש הגדול הוא הזדמנות נפלאה לספק לילדים מנוחה רגשית. לוח הזמנים האינטנסיבי של המסגרות השונות, והמטלות הרבות הנדרשות במסגרת החינוך, באופן כללי משאירים את הילדים במצב של עבודה.  ילדים (וגם מבוגרים) צריכים לעבור ממצב העבודה למצב של מנוחה במחזוריות כי רק במצב של מנוחה  יש גידול, התחדשות ויצירתיות.  מצב העבודה המתמשך גורם לדעיכה של אנרגיה התהוותית של האדם. לא רצוי לילדים להיתקע במצב של עבודה, ותחושות הבהלה המתעוררות כתוצאה.  מוחו של כל אדם ובמיוחד של הילד צריך לעבור למערכת העצבית האוטונומית הפרא-סימפתטית, למצב של מנוחה.  כשילדים סובלים מחוסר שקט, זה לא סימן של תכונה אישיותית, אלא סימן שחסר להם את התנאים המאפשרים למוחם להגיע למצב של מנוחה אמתית.

תהליכי ההתבגרות בילדים צומחים ומתקדמים בעיקר כשילדים נמצאים במצב של מנוחה רגשית.  ילדים צריכים מספיק חופש מגירויים חיצוניים וממסכים – טלוויזיה, מחשב, אייפד וטלפונים חכמים – ואפילו מחברים, כדי להתמלא ולהתרכז ביצירתיות הפנימית שלהם.  הם צריכים מרחב כדי לחקור את עולמם הפנימי ולבטא את מחשבותיהם, רעיונותיהם, ורגשותיהם. חומרי יצירה, גועש, חימר, חרוזים להכנת תכשיטים או מוביילים, חומרים להרכבת תלבושות, כלי נגינה, וחומרים או ציוד אחרים למשחק חופשי, מעניקים לילדים הזדמנויות לביטוי עצמי. רעש, תנועה, קולות ובלגן צריכים להיות מוזמנים לתוך החלל הזה של מנוחה. בעת שילדים מסיירים בעולמם הפנימי, גם להורים יש הזדמנות להכיר טוב יותר את ילדיהם וליהנות מהם.

דווקא דרך פעילויות פשוטות בבית, הילדים מתחילים לעבור למצב של מנוחה.  אין צורך להוציא סכומי כסף גדולים לבילויים ואטרקציות מרשימות.  פיקניק בגינה, משחקים במים או בריכה, ביקורי בית לקרובי משפחה, וביקור לספרייה הם דוגמאות לבילויים פשוטים המאפשרים לילדים לנוח.  ילדים אוהבים לשחק בחול בחוף הים, לרוץ בממטרות בגינה, ולהמציא משחקים בטבע.

החופש החשוב ביותר שילדים צריכים הוא החופש מהעבודה על ההיקשרות.  כשילדים צריכים להתאמץ כדי לקבל את ההזמנה להתקיים בנוכחות הגננת, המורה או ההורה, הם בעבודה.  כשהם צריכים להרוויח את הקירבה, החום, החיוך, תחושת הייחודיות, ואהבה מהמבוגרים בחייהם על ידי התנהגות טובה או הישגים טובים, הם בעבודה.  חופש הגדול  נותן להורים את ההזדמנות לספק לילדים מנות גדושות של קירבה ולטפח ולהעמיק את מערכת היחסים האכפתית והבטוחה.  ככל שההורים במנוחה רגשית, כך זה אפשרי יותר להביא את הילדים למנוחה.  כשהילד או המתבגר חווה את הסיפוק ממערכת יחסים בטוחה, אמתית ועמוקה, הוא סומך על החלטותיהם של הוריו כלפי ההשקעה הכלכלית בצרכים של חופש הגדול.  כמו כן, מתבגרים רבים מוכנים לחפש עבודה בחופש הגדול כי הם מתחשבים בהוריהם, ורוצים להרוויח כסף כדי לשלם לרצונותיהם הכלכליים.

יש כמה שאלות שהורים יכולים לשאול את עצמם על-מנת לתכנן את החופש הגדול.  איך ניתן למלא את הצורך החיוני של ילדיי בהיקשרות בטוחה אתי ולהעמיק את מערכת היחסים אתם יותר?  איך ניתן לספק מרחב רגוע למשחק יצירתי לילדיי? איך ניתן לאפשר לילדיי לגלות את התחומים והפעילויות שיעניינו אותם? אלו חומרים וכלים ניתן לספק כדי לעודד את הביטוי העצמי של ילדיי? איך ניתן לגונן על ילדיי מיותר מדי גירויים חיצוניים כולל מפגשים עם חברים?  איך ניתן לצמצם את השימוש במסכים?  איך ניתן לתמוך בתכניות, במטרות  ובשאיפות של המתבגרים?  התשובות לשאלות אלו רבות כמספר ההורים והילדים. הורים הם מקום המנוחה הטוב ביותר עבור הילדים, ובדרך אינטואיטיבית יכולים להפוך את חופש הגדול למצב של מנוחה רגשית לכל בני המשפחה.